Ihminen tavattavissa -kasvuohjelma (40 op.) on ammatillinen lisäkoulutus kaikille, jotka kohtaavat työssään asiakkaita tai toimivat työyhteisöjen jäseninä, esimiesasemassa tai johtajina.
Ihminen tavattavissa -kasvuohjelma on itsetuntemuksen ja tietoisuuden syventämiseen keskittyvä koulutusohjelma. Koulutus lisää tietoisuus-, tunne- ja vuorovaikutustaitoja sekä parantaa psykologisten prosessien ymmärtämistä sekä itsessä, että muissa ihmisissä.
Usein ajattelemme, että hyvä itsetunto on persoonallisuuden piirre – ei ominaisuus, jota voimme itsessämme parantaa. Inhimillinen psykologinen kasvu on kuitenkin mahdollista ja koulutuksemme tarjoaa kasvuun valmentavan vahvan tuen sekä muutoksessa välttämättömän vuorovaikutteisen ympäristön. Tietoisuus- ja tunnetaidot ovat avain terveeseen ja rakentavaan vuorovaikutukseen sekä lähisuhteissa (perheissä, parisuhteessa ja vanhemmuudessa) että työyhteisöjen hyvinvoinnissa ja vuorovaikutuksessa.
Kasvuohjelmamme vaikuttavuus perustuu eri terapiasuuntausten ja toiminnallisten menetelmien integrointiin. Jokaisella koulutusryhmällä ja jokaisella opiskelijallamme on omat henkilökohtaiset kehityshaasteensa, jotka ammattitaitoiset kouluttajamme kykenevät huomioimaan. Koulutuksemme vaikuttavuudesta on tehty tutkimus Lapin yliopistossa.
Tutkimuksen tuloksiin voit tutustua tästä
Kasvuohjelman pituus on noin 18-24 kuukautta, ohjelman alkamisajankohdasta riippuen.
Katso hakuohjeet & täytä hakemus
Kasvuohjelmamme kouluttajina toimivat
-
Tommy Hellsten
-
Leena Tåg
-
Mathias Hellsten
-
Heikki Törmi
-
Marjut Jaakkosela
-
Marika Koho
-
Maria Drockila
-
Ville Varjoranta
-
Mikko Rothfors
-
Veli-Matti Anttila
-
Essi Sivula
Ihminen tavattavissa
Kasvuohjelman elementit
- Itsensä ja menneisyytensä tiedostaminen toiminnallisin menetelmin
– Lähiopetus 14 x 2 päivää + internaatti 4 päivää. - Vertaisryhmätyöskentely
– Opiskelijat jaetaan 3-5 hlö vertaisryhmiin, jotka kokoontuvat 2 kertaa lähiopetusjaksojen välillä valitsemassaan paikassa. - Prosessipäiväkirja
– Oman proseesin päivittäinen henkilökohtainen kirjallinen seuranta. - Tunnepäiväkirja
– Omien tunneprosessien henkilökohtainen kirjallinen seuranta. - Paradoksien kirjallinen työstäminen (2. opintovuosi)
– Yksi essee/lähiopetusjakso. - Mahdollinen henkilökohtainen terapia / mentorointi (omakustanteinen)

Ihminen tavattavissa
Kasvuohjelma, lukukausi 1-2
1. Itsen synty
Kehittyäkseen omaksi itsekseen lapsi tarvitsee rakkaudellisia peilejä. Jos peilejä ei ole, tai ne ovat vääristyneet, lapsi lukee ympäristöstään millainen hänen kuuluisi olla. Näin syntyy selviytymisstrategioita, joissa ulkoiset tekijät alkavat ohjata lapsen kehitystä korostaen hänen persoonassaan joitakin piirteitä ja typistäen toisia piirteitä.
Koska täydellisiä vanhempia ei ole olemassa, kaikilla ihmisellä on selviytymisstrategioita.
Mutta palvelevatko ne meitä enää aikuisuudessa?
- Päätavoite: Omiin selviytymisstrategioihin tutustuminen.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, elokuvan analysointi, symbolityöskentely.
2. Näkyväksi tuleminen
Kannamme sisällämme kaikkea sitä, mitä olemme elämässämme nähneet, tunteneet ja kokeneet. Tämä kaikki on muokannut meidät siksi, keitä me tänä päivänä olemme. Usein esiinnymme kuitenkin jonkun roolin kautta, sen etäisyyden tuomassa turvassa.
Mitä enemmän uskallamme tulla näkyväksi koko persoonallamme, sitä paremmin pystymme aidosti kohtaamaan muita ihmisiä.
- Päätavoite: Näkyväksi tuleminen aitona itsenä.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Elämänkaarityöskentely, kirjeet, peilaava palaute (feel-back), rakentava viha.
3. Lapsuuden tunneilmasto
Vanhempien taustat ja niiden mukana tulevat voimavarat ja haasteet siirtyvät lapseen, useimmiten tiedostamatta. Lapsella ei ole kykyä tarkastella tilannetta objektiivisesti, vaan hän tulkitsee tunnetasolla lapsenomaisella tavallaan näitä viestejä. Tulkinta on lapsen todellisuus, jonka pohjalta hänen kehittymisensä jatkuu.
- Päätavoite: Yhteys ja ymmärrys omaan lapsuuteen ja sisäisen lapsen tarpeisiin.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, ohjattu visualisointi, psykodraamamenetelmät.
Katso videomme, jossa Tiina Tuomikoski ja Mathias Hellsten keskustelevat psykodraamasta.
4. Murrosikä – irrottatuminen
Murrosikä on myrskyistä aikaa sekä biologisessa että sosiaalisessa mielessä. Joskus myrsky näkyy ulospäin, joskus se kääntyy sisäänpäin. Mikäli nuori ei koe ympäristöään turvalliseksi, hänen voi olla vaikea tehdä päätöksiä omasta elämästään. Hänestä voi tuntua, ettei hän tiedä kuka on. Saatuaan tähän aikuista tukea, kehitysvaihe tuottaa oman identiteetin ja aitouden tunteen.
- Päätavoite: Murrosiän voimakkaat kokemukset rakentaviksi voimavaroiksi.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Menetelmät psykodraamasta ja tarinateatterista.
5. Nuori aikuisuus – itsenäistyminen
On aika kokeilla siipiään. Solmitaan parisuhteita (rakkaus), ystävyyssuhteet saavat uuden merkityksen (vastavuoroisuus) opiskellaan ja luodaan uraa (luovuus), perustetaan perhe (vanhemmuus). Maailmalle lähdetään niillä eväillä mitä on saatu. Kuinka kauas ne kantavat ja kuinka paljon on itse opittava kokeilun ja erehdyksen kautta?
- Päätavoite: Valintojensa hyväksyminen ja vastuunotto niistä syntyneistä seurauksista.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Ohjattu visualisointi, symbolityöskentely, menetelmät psykodraamasta, bibliodraamasta, taideterapiasta ja hahmoterapiasta.
6. Sukupolven ketju
Käsittelemättömillä ja tiedostamattomilla asioilla on taipumus siirtyä sukupolvelta toiselle. Aivan kuten somaattisilla sairauksilla voi olla perinnöllinen tekijä, voi perintö myös rasittaa psykologisella puolella. Kysymys kuuluu; mitä me teemme perinnöllämme? Jäämmekö uhriksi vai päätämmekö tehdä ketjureaktiolle jotakin? “Pojasta polvi paranee”.
- Päätavoite: Ymmärrys sukulpolvien ketjujen dynamiikasta ja miten sijoittuu oman suvun tarinassa.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, ohjattu visualisointi, menetelmät symbolidraamasta ja taideterapiasta.
7. Vastuullinen aikuisuus
Hyvän itsetunnon merkki on omien vahvuuksien ja heikkouksien tiedostaminen. Ihmisenä kasvaminen ei ole päämäärä vaan prosessi. Käytännössä tämä voi tarkoittaa sitä, että aika ajoin löydämme itsemme samasta tutusta sudenkuopasta. Mitä me teemme sille? Valitsemmeko sitten-kun-elämän, tyydymmekö hyviin aikomuksiin vai sisäistämmekö ja hyväksymme sen tosiasian, että ei ole muuta hetkeä kuin tämä joka nyt on?
- Päätavoite: Oman keskeneräisyyden armollinen hyväksyminen.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Ohjattu visualisointi, symbolityöskentely, menetelmät psykosynteesistä ja taideterapiasta.
8. Teoreettinen yhteenveto
Aika usein on turvallisempaa katsoa sivusta ja analysoida kuin heittäytyä mukaan tuntemaan ja kokemaan. Ensimmäinen lukuvuosi kasvuryhmässä kutsuu heittäytymään mukaan olemaan ja elämään. Tällä viimeisellä jaksolla yhdistetään kokemukset teoriaan ja suunnataan katse seuraavan lukuvuoden odotuksiin ja haasteisiin, sekä yksilö- että ryhmätasolla.
- Päätavoite: Henkilökohtaisen kasvuprosessin yhteenveto suhteessa ryhmään.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, vertaiskeskustelut.
Ihminen tavattavissa
Kasvuohjelma, lukukausi 3-4
1. Läsnäolemisen taito
Vuorovaikutus on suureksi osaksi tiedostamatonta. Sanojen lisäksi äänensävy, puheen nopeus ja sen voimakkuus välittävät tietoa esimerkiksi mielentilasta tai asennoitumisesta. Myös katse, eleet, ilmeet, kosketus, liike ja vartalon asento vaikkuttavat siihen, miten meidät koetaan. Levollinen läsnäolo syntyy hyvän itsetunnon kautta. ”Se mitä olet huutaa niin kovaa, etten kuule mitä sanot”.
- Päätavoite: Omien läsnäolon esteiden kohtaaminen.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, symbolityöskentely, ryhmädynamiikka.
Katso videomme, jossa Leena Tåg ja Mathias Hellsten keskustelevat ryhmäilmiöistä.
2. Kohtaamisen taito
Perinteisesti palautetilanteessa on antava ja vastaanottava osapuoli. On olemassa useita teorioita miten palautetta kuuluisi antaa mahdollisimman rakentavasti. Entä jos lähdetään siitä, että jokainen kohtaaminen on palautetilanne? Silloin palaute on vuorovaikutuksessa, molemmat osapuolet sekä vastaanottavat että antavat yht’aikaa. Tämä lähestymistapa purkaa näennäiset hierarkkiset roolit ja keskittyy vastavuoroisuuden mahdollisuuksiin.
- Päätavoite: Rehellisyys, kunnioitus ja rajat vuorovaikutustilanteissa.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Menetelmät hahmoterapiasta ja rakentavasta vuorovaikutuksesta (NVC).
3. Minä ja kehoni 1
Kannamme sisällämme kaikkea sitä, mitä olemme elämässämme nähneet, tunteneet ja kokeneet. Mieli analysoi ja tekee tulkintoja, saattaa jopa valehdella itselleen. Muisti toimii valikoiden ja uskoo ajan parantavan. Sielu etsii yhteyttä Korkeampaan Voimaan. Entä keho, joka on ollut mukanamme koko matkan? Mikä on kehon tapa käsitellä kokemuksiaan ja mitä kieltä se puhuu?
- Päätavoite: Kehon viestien kuuntelu.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, symbolityöskentely ja menetelmät taideterapiasta.
4. Minä ja kehoni 2
Edellisten lähiopetuspäivien teema jatkuu. Kulttuuri, normit ja erilaiset säännökset säätelevät mikä on eri tilanteissa soveliasta ja mikä ei. Niin tarpeellista kuin se onkin, se voi tukahduttaa tärkeitä viestejä siitä mitä kehomme yrittää kertoa omasta voinnistaan. Tosiasia on, että olemme hyvin riippuvaisia kehostamme. Ilman sitä emme voi elää. Annammeko sille sen arvon mikä sille kuuluu? Edellisellä kerralla kuuntelimme kehoamme. Nyt on aika antaa sen puhua sen omalla kielellään.
- Päätavoite: Rehellinen itsetutkiskelu oman fyysisyyden äärellä.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Menetelmät psykodraamasta ja psykosynteesistä.
5. Emotionaalinen tietoisuus
Joskus tunteita pidetään enerigaa kuluttavina, subjektiivisina ja epäluotettavina järjen rinnalla. Ainakin niitä pitäisi osata hallita, se on aikuisuuden merkki. Vai onko? Tunteet ovat, toisin kuin ajattelu, hyvin syvällä. Niihin liittyy enemmän perimää, lapsuutta ja traumoja eivätkä ole aina ymmärrettävissä järjen kielellä. Siksi ne saattavat tuntua oudoilta ja pelottavilta. Mutta tunteet eivät häviä vaikka niitä selitellään tai jopa kielletään. Ne vain muuttavat muotoaan, vääristyvät ja hallitsevat yhä enemmän.
- Päätavoite: Aitojen ja vääristyneiden tunteiden erottaminen ja niiden kohtaaminen.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, menetelmät psykodraamasta, hahmoterapiasta ja psykosynteesistä.
Katso videomme, jossa Chris-Marie Törnroos ja Mathias Hellsten keskustelevat psykosynteesistä.
6. Rajat ja liittyminen
Symbolityöskentelyssä ei ole kyse tietoisesta, suunnitelmallisesta työskentelystä, vaan siitä että annetaan spontaanisti virran viedä ilman kritiikkiä tai arvostelua. Parhaimmillaan, tämä avaa väylän alitajunnan tärkeille viesteille, jotka puhuvat eri kieltä kuin ihmisen tietoinen mieli. Ryhmilläkin on oma alitajuntansa. Kun ihminen liittyy erilaisiin ryhmiin, hänen oma alitajuntansa liittyy ryhmän alitajuntaan ja kumpikin alkaa vaikuttaa toiseen. Vuorovaikutus on siis monen tekijän summa, joka ilmenee suureksi osaksi ei-sanallisella tasolla.
- Päätavoite: Tietoisuus omasta ryhmäkäyttäytymisestä.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Symbolityöskentely, menetelmät taideterapiasta.
7. Minä ja rakkaus
Ihmisen olemukseen kuuluvia suuria salaisuuksia on, että hän löytää identiteettinsä löytäessään heikkoutensa. Heikkoutensa löytänyt ihminen alkaa tarvita toista. Hän ymmärtää, ettei hän yksin selviä elämästään. Mitä syvemmin tämän tajuaa, sitä syvemmin tajuaa riippuvuuden merkityksen. Riippuvuus toisista tarkoittaa itse asiassa riippuvuutta rakkaudesta. Rakkaus on se ympäristö, jossa koko elämä on tarkoitettu elettäväksi. Rakkaus on se maasto, jossa heikkous on kotonaan.
- Päätavoite: Kosketus omaan heikkouteen ja rakkaudentarpeeseen.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Menetelmät bibliodraamasta ja hahmoterapiasta.
8. Tulevaisuus
Kasvuohjelma on käsitellyt teemoja, jotka liittyvät läsnäoloon, kohtaamiseen ja vastuullisuuteen. Nyt jokaisella kasvuryhmän jäsenellä on kullakin vuorollaan mahdollisuus henkilökohtaisesti ohjaajien kanssa tarkastella omaa kasvuprosessiaan ja keskustella omasta jatkostaan ja mihin olisi hyvä keskittyä. Muu ryhmä työskentelee ulkopuolisen asiantuntijan kanssa.
- Päätavoite: Kasvuohjelman yhteenveto ja orientoituminen tulevaisuuteen.
- Keskeisimmät työskentelytavat: Luento, henkilökohtaiset keskustelut, ryhmätyöskentely.
Hakuohjeet
Seuraavat Ihminen tavattavissa -kasvuohjelmamme ryhmät käynnistyvät:
– 23.9.2023 (lähiopetuspäivät lauantaisin ja sunnuntaisin) ryhmän nimi on TRIA.
Kouluttajina ryhmässä toimivat Marjut Jaakkosela ja Veli-Matti Anttila.
– 28.9.2023 (lähiopetuspäivät torstaisin ja perjantaisin) ryhmän nimi on DIO.
Kouluttajina ryhmässä toimivat Mikko Rothfirs ja Leena Tåg. Kouluttajaharjoittelijana Essi Sivula.
Molempien ryhmien lähiopetuspäivien aikataulut löytyvät ”aikataulut” -osiosta.
HAKU syksyn koulutusryhmiimme PÄÄTTYY 26.6.2023. Molemmissa koulutusryhmissämme on vielä vapaita paikkoja.
TOIMI NÄIN
- Laadi itsestäsi 2-3 sivun mittainen esittely otsikolla ”Kuka olin, kuka olen ja kuka tulen olemaan” ja tallenna se .pdf -muodossa. Katso malli esittelyyn tästä (PDF).
- Täytä sähköinen hakemuslomake (linkki vähän alempana) ja liitä mukaan laatimasi esittely. Voit lähettää liitteesi halutessasi erikseen sähköpostitse osoitteeseen info@ihminentavattavissa.fi tai voit lähettää tiedot ja hakemuksesi myös sähköpostitse: info@ihminentavattavissa.fi.
- Saat vahvistuksen hakemuksesi lähettämisestä, hakemuksesi saapumisesta ohjelmaan sekä kutsun verkkohaastatteluun viimeistään viikon kuluttua hakemuksen saapumisesta (käytämme haastateltaville maksutonta Zoom-verkkokokoustyökalua).
- Liity sinulle varattuna ajankohtana ohjeiden mukaan haastatteluun Zoomin kautta. Katso ohjeet Zoomin lataamiseen ja käyttöön. Haastattelu maksaa 150 € (sis alv.) ja se maksetaan laskulla. (Haastattelumaksu vähennetään koulutukseen hyväksyttyjen osalta ensimmäisestä maksuerästä. Haastattelumaksua ei palauteta).
- Ohjelmaan valituilta henkilöiltä laskutetaan 500 € (sis alv.) opiskelupaikan vastaanottamisen vahvistamiseksi. Sitoudut opiskelijaksemme vasta maksettuasi vastaanottomaksun. Vastaanottomaksu hyvitetään haastattelumaksun tavoin ensimmäisestä koulutusmaksusta (Vastaanottomaksua ei palauteta, mikäli et ota varaamaasi paikkaa vastaan).
- Hakuprosessiin voit osallistua sitoumuksetta – lähetä siis hakemuksesi hyvissä ajoin varmistaaksesi paikkasi ryhmässä.
- Lähiopetuspäivien päivämäärät löydät ”Lähiopetuspäivien aikataulu” -osiosta.
- Kaikille hakijoille ilmoitetaan sähköpostitse päätöksestä.
Hakemukset käsitellään saapumisjärjestyksessä. Koulutusryhmään otetaan maksimissaan 16 opiskelijaa.
(Kesken kauden ryhmään ei voida ottaa uusia opiskeljoita.)
Kaikki antamasi tiedot käsitellään luottamuksellisina. Säilytämme ainoastaan koulutuksen aloittaneiden hakemukset.
Lisätietoja:
Puh. 045 312 3635 tai info@ihminentavattavissa.fi
Lähiopetuspäivien aikataulu
LÄHIOPETUSPÄIVÄT
Maanantaisin klo 10–17. Tiistaisin klo 9–16
Torstaisin klo 10–17. Perjantaisin klo 9–16.
Lauantaisin klo 10–17. Sunnuntaisin klo 9–16.
Ovet aukaistaan 15 min. ennen koulutuspäivän alkamista.
Vuoden 2023 ALUMNI perjantaina 9.6.2023.
Tria (alkaa syyskuussa 2023)
SYKSY 2023
23.-24.9.
28.-29.10.
2.-3.12.
KEVÄT 2024
6.-7.1.
10.-13.2. (Huom! 4-päiväinen internaattijakso)
9.-10.3.
20.-21.4.
18.-19.5.
29.-30.6.
SYKSY 2024
24.-25.8.
28.-29.9.
2.-3.11.
21.-22.12
KEVÄT 2025
1.-2.2.
1.-2.3.
5.-6.4.
Dio (alkaa syyskuussa 2023)
SYKSY 2023
28.-29.9.
19.-20.10
23.-24.11.
KEVÄT 2024
4.-5.1.
31.1.-3.2. (HUOM! 4-päiväinen internaattijakso)
7.-8.3.
11.-12.4.
9.-10.5.
13.-14.6.
SYKSY 2024
22.-23.8.
26.-27.9.
31.10.-1.11
12.-13.12
KEVÄT 2025
23.-24.1.
27.-28.2.
10.-11.4.
Ena (alkanut maaliskuussa 2023)
KEVÄT 2023
23.–24.3.
20.–21.4.
11.–12.5.
15.–16.6.
SYKSY 2023
16.–19.8. (internaatti)
14.–15.9.
12.–13.10.
9.–10.11.
7.–8.12.
KEVÄT 2024
25.–26.1.
22.–23.2.
21.–22.3.
2.–3.5.
6.–7.6.
SYKSY 2024
15.–16.8.
19.–20.9.
Miden (alkanut 4.3.2023)
KEVÄT 2023
4.–5.3.
25.–26.3.
29.–30.4.
3.–4.6.
SYKSY 2023
3.–6.8. (internaatti)
9.–10.9.
14.–15.10.
18.–19.11.
16.–17.12.
KEVÄT 2024
27.–28.1.
2.–3.3.
13.–14.4.
4.–5.5.
8.–9.6.
SYKSY 2024
10.–11.8.
14.–15.9.
Sho (Alkanut 22.9.2022)
2022
22.–23.9.
27.–28.10.
24.–25.11.
15.–16.12.
2023
11.–14.1. (internaatti)
9.–10.2.
9.–10.3.
13.–14.4.
25.–26.5.
21.-22.6.
17.–18.8.
21.-22.9.
26.–27.10.
30.11–1.12.
2024
11.–12.1.
15.–16.2.
Stigma (alkanut 1.10.2022)
2022
1.–2.10
12.–13.11
3.–4.12.
2023
14.–15.1.
9.–12.2. (internaatti)
18.–19.3.
22.–23.4.
27.–28.5.
12.–13.8.
16.–17.9.
21.–22.10.
25.–26.11.
2024
13.–14.1.
17.–18.2.
23.–24.3.
27.–28.4.
Sampii (alkanut maaliskuussa 2022)
KEVÄT 2022
28.–29.3.
25.–26.4.
23.–24.5.
SYKSY 2022
8.–9.8.
10.–13.9. (Huom. 4-päiväinen internaattijakso)
17.–18.10.
21.–22.11.
KEVÄT 2023
30.–31.1.
6.–7.3.
17.–18.4.
15.–16.5.
19.–20.6.
SYKSY 2023
21.–22.8.
25.–26.9.
23.–24.10.
27.–28.11.
Koppa (alkanut helmikuussa 2022)
KEVÄT 2022
28.–29.3.
25.–26.4.
23.–24.5.
SYKSY 2022
8.–9.8.
10.–13.9. (Huom. 4-päiväinen internaattijakso)
17.–18.10.
21.–22.11.
KEVÄT 2023
30.–31.1.
6.–7.3.
17.–18.4.
15.–16.5.
19.–20.6.
SYKSY 2023
21.–22.8.
25.–26.9.
23.–24.10.
27.–28.11.
Hinta ja maksuehdot
Kasvuohjeman hinta on 11 400 € (sis. alv.)
- Kasvuohjelmaan sisältyy 16 kahden päivän mittaista lähiopetusjaksoa, josta yksi on 4 päivän pituinen internaatti. Hintaan sisältyy lähiopetuspäivien koulutus sekä internaattijakson majoitus- ja ruokailukulut.
- Koulutus laskutetaan ilman erillistä sopimusta neljä kertaa neljän lähiopetusjakson erissä, aina ennen alkavaa jaksoa. Laskutusjaksot á 2 850 € (sis alv.).
- Koulutuksen voi maksaa myös kerralla ennen opintojen alkua. Silloin koulutusmaksusta saa -5 % alennuksen.
- Koulutusmaksun voi maksaa myös kuukausierissä, maksimissaan 24:n kuukauden ajan. Silloin laskuihin lisätään kuukausilaskutuslisä á 5 €/lasku.

Opiskelijoiden kertomaa
-
Teemu Tuuli, tehtaanjohtaja
Enpä olisi joskus arvannut, että minä vaellan läpi tällaisen polun. Että minä mahtuisin samaan lauseeseen, kun puhutaan psyyken rakenteesta lapsen kehityksessä, psykosynteesistä, masennuksen teoriasta, hahmoterapiasta, autenttisesta liikkeestä, TRE:stä, addiktioista, häpeästä,…
-
Pauliina Flang, seksuaaliterapeutti, uusperheneuvoja, kirjailija
Eilen taas päättyivät lähipäivät enkä voisi olla tyytyväisempi matkasta, jonka olen saanut tässä ohjelmassa käydä kohta kahden vuoden ajan. Olen usein miettinyt miten hienon rakenteen Tommy, Carita ja Matias ovat…
-
Tiina Tuomikoski, laatupäällikkö
Koulutus merkitsi minulle neljän vuoden tiivistä prosessia itseni kanssa ja osana ryhmää. Ryhmän palaute toiminnastani ja siitä millaisena he minut näkivät ja kokivat, vahvisti itsetuntemustani ja ymmärrystäni siitä millainen olen,…
-
Katri Suhonen, oikeustieteen maisteri
Ihminen tavattavissa -koulutus on ollut minulle tie peloista, yksinäisyydestä, vaativuudesta ja hyväksynnän hausta kohti luovempaa, kevyempää ja rennompaa elämää. Vaativuus, etenkin itseäni kohtaan, ja hyväksynnän hakeminen oman hyvinvointini kustannuksella ovat…
-
Aku Hentilä, finanssialan asiantuntija
Aikamoinen reissu on tullut tehtyä. Eilen sain 4 lukuvuotta kestäneen matkan päätökseen ohjattujen opintojen osalta: eilen oli viimeinen päivä Ihminen tavattavissa -koulutuksessa. Ensimmäiset 2 lukuvuotta meni tutkiessa itseä pohjamutia myöten.…
-
Anna Rissanen, erityisluokanopettaja
Olen puolivälissä kotimatkaa tutulla pysähdyspaikalla. Tänään päättyi nelivuotinen Ihminen Tavattavissa-koulutukseni. Vilkaisin juuri peilistä kasvojani ja pyyhin kyyneleitä poskiltani. Pyyhin haikeuden ja liikutuksen kyyneleitä. Mutta ennen kaikkea kiitollisuuden kyyneleitä. Olen kulkenut…
-
Ria Tuomas-Kettunen, kouluttaja
Olen suorittanut elämääni useampaankin loppuunpalamiseen asti. Elämäni on ollut miellyttämistä, myötäilyä ja kiltteilyä. Se on myös ollut täynnä erilaisia selviytymisstrategioita ja valheellisia kokemuksia yhteydestä muihin ihmisiin ja maailmaan. Vasta Ihminen…