Miten sinä pidät huolta itsestäsi?

12.04.2019

Kuinka löydät tasapainon työn, hauskanpidon, luovuuden ja levon välillä?

Kirjoitin aiemmassa blogissani siitä, että olen työnarkomaani. Sen sijaan, että piilottelisin pakkomielteistä tapaani tehdä työtä tai työmäärääni, puhun avoimesti työnarkomaniastani. Pitkään suunnittelin työni huonosti ja saatoin työskennellä myöhään yöhön tai aloittaa jo ennen aamupalaa. En priorisoinut tärkeitä tehtäviä, vaan tein töitä sitä mukaan, kun niitä ilmaantui tai mikä huvitti, poukkoillen yhdestä tehtävästä toiseen. Joskus, ehkä useinkin, tein töitä sen sijaan, että olisin levännyt, lukenut kirjaa tai tavannut ystäviäni.

Olen viime aikoina pyrkinyt tietoisesti tarkastelemaan tapaani tehdä töitä ja muuttamaan sitä. Tässä muutamia työkaluja, jotka ovat tukeneet minua:

1. Suunnittelen työaikani tietoisemmin. Päätän etukäteen kuinka kauan työskentelen ja mitkä ovat ensisijaiset asiat, jotka haluan sinä päivänä saada aikaan. Jos suunnitelmani alkaa päivän mittaan vaikuttaa epärealistiselta, annan itselleni luvan siirtää tehtäviä toiseen päivään.

2. Tunnustelen säännöllisesti mitä haluan. Olen tullut joustavammaksi suunnitelmieni kanssa ja jos jokin tehtävä tuntuu jatkuvasti raskaalta tai epämiellyttävältä, voin tehdä sitä vähemmän tai pyytää jotakuta, kuten Peteä, tekemään sen. Voin jopa kokonaan lakata tekemästä epämieluisia juttuja!

3. Liikun joka päivä. Joskus venyttelen kotona, käyn kuntosalilla, juoksen, kävelen, t tai joogaan, kaikenlainen liikunta lasketaan. Myös kävely juna-asemalle tai kirjastoon. Kirjaan ylös paljonko olen liikkunut, varmistuakseni siitä, että kehoni saa tarpeeksi liikettä.

4. Annan itselleni luvan pitää kokonaisia tai puolikkaita Tuulia-päiviä. Käyn elokuvissa, teatterissa tai taidenäyttelyssä ja syön ulkona. Kävelen pitkin poikin kaupunkia, tunnustelen ja kysyn itseltäni säännöllisesti “Mitä haluaisin juuri nyt?”

5. Suunnittelen uutta. Uusien harjoitusten tai uudenlaisten työpajojen suunnittelu auttaa minua pysymään työstäni inspiroituneena ja tuo kaipaamiani haasteita.

6. Annan itselleni luvan nukkua aamulla pitkään. Vältän sopimasta tapaamisia aikaisin aamulla ja aloitan työskentelyn yleensä puoli kymmeneltä tai kymmeneltä. Monesti en laita herätyskelloa aamuksi soimaan lainkaan.

7. Osallistun erilaisille kursseille ja työpajoihin. Viime aikoina olen kokeillut luovaa tanssia, 5 rytmiä, tantraa ja perhekonstellaatiota.

8. Erotamme puolisoni kanssa työaikamme vapaa-ajastamme. Koska työskentelemme yhdessä, pyrimme selkeästi sopimaan, koska teemme ja puhumme työstä ja koska emme. Jos innostumme puhumaan työstä vapaalla, sekin on ok ja kummallakin on lupa sanoa, ettei halua puhua enää tai pitkästi työjutuista. Varaamme aikaa parisuhteellemme, oleiluun, elokuviin ja mökkeilyyn.

9. Pidän digi-vapaita päiviä tai puolipäiviä. Aloitin nämä huomattuani tsekkailevani puhelintani usein (maileja, whatsappia, messengeriä). Nautin puhelimeni sammuttamisesta ja jopa kotiin jättämisestä ulos lähtiessäni. Joskus se tuntuu myös hankalalta. Olen myös alkanut käyttää rannekelloa ja perinteistä herätyskelloa ollakseni vähemmän riippuvainen puhelimestani.

10. Tapaan säännöllisesti työnohjaajaa. Rakastan työnohjausta! Keskustelemme usein siitä, kuinka pidän itsestäni huolta ja olenko stressaantunut. Saan puhua vapaasti ja tunnustella kehoani ja tuntemuksiani. Keskustelen työnohjauksessa vaikeista tilanteista, joita kohtaan työpajoissa ja yksityissessioissa. Toimin myös itse työnohjaajana ja muiden tukeminen työmäärän hallinnassa ja jaksamisessa inspiroi minua valtavasti.

Viime vuonna aloitin hyvän ystäväni Albrechtin kanssa projektin, jossa hän auttaa minua tasapainottamaan työ- ja vapaa-aikaani. Asetan itselleni tavoitteita ja seuraan edistymistäni. Joka viikko raportoin hänelle edistyksestäni ja haasteistani, jonka jälkeen keskustelemme 20 minuuttia siitä, missä olen menossa. Olen halunnut

...työskennellä korkeintaan 40 tuntia viikossa (onnistuu jo säännöllisesti)

...liikkua vähintään 30 minuuttia joka päivä (tapahtuu jo rutiininomaisesti)

...lopettaa työn tekemisen ennen kello yhdeksää illalla (tämä on vaikein asia)

...erottaa henkilökohtaiset meilit ja työmeilit eri sähköpostilaatikoihin (hyvässä vauhdissa)

...luoda tavoitteet ja aikataulut työnteolleni (jatkuvasti työn alla)

...korjaan ongelmiani sähköpostiohjelmani kanssa (tapahtuu, tosin hitaasti)

Rakastan tällaista tapaa saada tukea ja työskennellä yhdessä, se on auttanut minua valtavasti työssäni!

Kuinka sinä rentoudut parhaiten?
Mitkä ovat parhaat vinkkisi tasapainon löytämiseksi työn, levon, liikunnan ja hauskanpidon välillä? Kuinka varmistut siitä, että saat tarpeeksi rauhallista aikaa ja rentoutumista?

Ihminen tavattavissa -terapeutti, Radikaali rehellisyys -kouluttaja Tuulia Syvänen

Ilmoittaudu tämän linkin kautta huomenna 13.4. järjestettävään Radikaali -rehellisyyspäivään Helsingissä:
Helsinki 13.4. klo 10:30 - 17.30. Päivän hinta 45 €. www.honestyeurope.com

 

Youtube: 

Tervetuloa terapeuttiselle vastaanotolle!

Apua voi hakea esimerkiksi ihmissuhde- ja parisuhdeongelmiin, työuupumuksesta toipumiseen, vanhemmuuteen, tunne-elämän haasteisiin tai oman elämän suunnan tarkistamiseen.